Германия, Франция и Испания предприемат нов опит тази седмица да преодолеят продължителната блокада около европейската програма за изтребители от следващо поколение (FCAS) - стратегически проект, оценяван на до 100 милиарда евро и считан за ключов за отбранителната способност на Европа на фона на продължаващата война в Украйна, съобщава Ройтерс, предава News.bg.
Обновеният натиск идва вследствие на засилващото се политическо желание да бъде спасена инициативата FCAS, стартирана преди повече от осем години, но забуксувала поради напрежение между индустриални партньори. Германският министър на отбраната Борис Писториус и френската му колежка Катрин Вотрен се срещат днес в Берлин, а утре към тях ще се присъедини и испанският министър Маргарита Роблес.
Развитието на FCAS е спряно от различия между френската Dassault Aviation и Airbus, които продължават да спорят за разпределението на производствените задачи и технологичното развитие. Говорител на германското министерство на отбраната потвърди, че договорите за отбранителни проекти са включени в дневния ред на разговорите в Берлин, включително въпросът за бъдещето на FCAS.
Следващата седмица и германският канцлер Фридрих Мерц, и френският президент Еманюел Макрон ще опитат да намерят път към компромис.
Нов фокус за спасяване на проекта
Високопоставен германски депутат изрази надежда, че съсредоточаването върху „Combat Cloud“ – мрежа за обмен на данни – и върху безпилотни системи може да предложи решение. Така всяка държава би могла да продължи разработката на собствен изтребител, без да се налага пълно съвместно производство.
Напрежението обаче се увеличи допълнително, след като германският синдикат IG Metall предупреди, че е готов да спре сътрудничеството, ако Dassault остане част от проекта. В писмо до Писториус и финансовия министър Ларс Клингбайл синдикатът заяви, че е загубил доверие във френската компания заради стремежа ѝ към еднопосочно ръководство.
От френска страна бързо последва реакция: организацията на работодателите в металообработването, ръководена от шефа на Dassault Ерик Трапие, заяви, че не може да приеме решения, които застрашават индустриалните интереси на Франция.
Несигурно бъдеще, но надежда за напредък
През юли Трапие подчерта, че проектът се нуждае от по-ясно управление преди началото на втората фаза, която включва създаването на летящ демонстрационен модел. Междувременно главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори изрази оптимизъм, че FCAS ще продължи напред, въпреки че начините на коопериране все още не са уточнени.
Лидерите на ЕС планират среща в Брюксел между 17 и 19 декември, а канцлерът Мерц заяви, че желае решението за бъдещето на програмата да бъде взето преди края на годината.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Почти, аха
15:21 11.12.2025
2 Kaлпазанин
Коментиран от #13
15:22 11.12.2025
3 Гръм и мълнии
Коментиран от #5
15:22 11.12.2025
4 Пич
15:23 11.12.2025
5 Към..
До коментар #3 от "Гръм и мълнии":
Ада където им е мястото15:24 11.12.2025
6 Някой
15:25 11.12.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Зеленски
Чакам цвят.
15:42 11.12.2025
9 гръмовержецът
15:42 11.12.2025
10 ха-ха
До коментар #7 от "ДрайвингПлежър":
Това и аз го писах преди дни . Както и да го обърнеш като словоред - все е мек ....С две думи - по-добре без него ....15:44 11.12.2025
11 койдазнай
15:44 11.12.2025
12 си дзън
15:45 11.12.2025
13 володя
До коментар #2 от "Kaлпазанин":
Те поръчаха Су-57, но той се разби вчера.15:45 11.12.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Иван
16:10 11.12.2025
16 Хохо Бохо
16:11 11.12.2025
17 oгнянминчев
16:21 11.12.2025
18 Малииии
16:41 11.12.2025
19 КОНСТАНТИНОВ
17:18 11.12.2025